Bezoek ook onze andere site
logo Genilu Groep

Competentiemanagement: het zichtbaar maken van dieperliggende persoonlijke bekwaamheden van medewerkers

Sinds begin jaren negentig is competentiemanagement zowel in het bedrijfsleven als binnen overheidsorganisaties een begrip geworden. De aandacht voor competentie-management komt natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij en in organisaties zelf zijn van invloed geweest op de groeiende aandacht voor het werken met competenties.

Een belangrijke ontwikkeling vanuit de maatschappij is bijvoorbeeld de toenemende individualisering. Collectieve arbeidsovereenkomsten worden in steeds meer organisaties op maat geleverd. Persoonlijke ontwikkeling door middel van training, opleiding en coaching van medewerkers in een organisatie is een uitingsvorm van de individualiseringstrend. In competentiemanagement staat de persoonlijke ontwikkeling van het individu centraal.

Een andere achtergrond van competentiemanagement heeft betrekking op een actueel thema binnen gemeenten en andere overheidsorganisaties, namelijk vraaggericht of klantgericht werken, bijvoorbeeld in de vorm van een centrale balie. Deze nieuwe manier van werken gaat vaak gepaard met de nodige veranderingen in de organisatie-structuur. Verantwoordelijkheden komen lager in de organisatie te liggen: bij medewerkers die dichtbij de klant staan. In meerdere organisaties is gebleken dat competentiemanagement in deze omslag een hulpmiddel kan zijn voor het verkrijgen van de vereiste vaardigheden bij medewerkers.

Human Resources Management (HRM) kan door middel van competentie-management een meer strategische positie innemen in overheidsorganisaties. Deze positie ontstaat doordat competenties, resulterend uit de huidige én toekomstige centrale organisatiedoelstellingen, worden gekoppeld aan competenties bij medewerkers. In deze brochure van ons bureau gaan wij uitgebreid in wat competentiemanagement voor de organisatie kan betekenen en hoe competentiemanagement valt uit te voeren.

«« naar webartikelen