Bezoek ook onze andere site
logo Genilu Groep

Direct naar Genilu [interim] Gezelschap

Boek Economische dynamiek

Boekcover Economische dynamiek, Peter Devilee

Boek Balanceren op een slap koord

Boekcover Balanceren op een slap koord

Begeleiding van heroverweging van beleid als leertraject

De gemeentelijke organisatie (gemeenteraad, College van B&W én ambtelijke organisatie) van een plattelandsgemeente heeft ons bureau gevraagd hen te begeleiden bij een korte, intensieve heroverweging van beleid als gezamenlijk leertraject. De strategische heroriëntatie bestond uit acht werkbijeenkomsten met de raad, het college en het managementteam. Na een startbijeenkomst waarbij de gemeentelijke missie, gemeentelijke rolopvatting en het kernenbeleid op hoofdlijnen zijn besproken, vonden vier oriënterende werkbijeenkomsten plaats over inhoudelijke thema’s (die tezamen alle taken van de gemeente omvatten). Vervolgens heeft de ambtelijke organisatie in samenwerking met ons bureau een Heroverwegingsboek samengesteld waarin ‘feiten en gegevenheden’ met betrekking tot de taakbehartiging per thema kort en bondig zijn gepresenteerd. Ook zijn scenario’s geschetst voor alternatieve taakbehartiging, waarbij ambtelijk een toets is gemaakt van verwachte, financiële (bezuinigings)effecten. Dit heroverwegingsboek vormde de input voor twee verdiepende bijeenkomsten waarbij de raadsleden informatieve én discussievragen hebben gesteld aan het managementteam en de verantwoordelijk portefeuillehouders. Het heroverwegingsboek is vervolgens aangevuld en/of aangescherpt. Tijdens de slotbijeenkomst heeft de gemeenteraad, op basis van de feitelijke gegevens en de scenario’s uit heroverwegingsboek, per thema richtinggevende beleidsuitgangspunten vastgesteld én specifieke, actiegerichte adviesaanvragen aan het College van B&W gedaan over mogelijke veranderingen in de uitvoeringspraktijk. De heroverweging van beleid als korte, intensieve beleidsdialoog binnen de gemeentelijke organisatie is door ons bureau uitgevoerd met een doorlooptijd van tien weken.

«« terug naar opdrachtenlijst